۳ نوع غذای مخصوص فصل زمستان

۳ نوع غذای مخصوص فصل زمستان

زمستان فصل برف و سرما بر خلاف زیبایی­ هایی که با آمدنش هرساله به ارمغان می­ آورد، فصل آنفولانزا و سرماخوردگیست. از این رو حکمت خداوند به گونه ای بوده است که میوه ها و سبزیجات خاص این فصل خاصیت دارویی داشته و مانع سرماخوردگی در انسان ها می شود. مرکباتی اعم از لیمو شیرین، پرتقال و گریپ فروت و سبزیجاتی مانند شلغم و لبو مانند داروها عمل کرده و بهترین گزینه برای پیش گیری از سرماخوردگی هستند. اما در این میان علاوه بر رعایت چند نکته مهم  اعم از نوشیدن آب و خوردن سبزیجات و مرکبات، وعده های غذایی انتخابی بسیار اهمیت دارند. در این نوشته به شرح دستور العمل پخت چند وعده غذایی مناسب فصل زمستان می پردازیم:

هویچ پلو 

هویج پلو از غذاهای مناسب برای فصل زمستان هستند زیرا هویج جزء خوراکی­های گرم است. بهتر است به این غذا دارچین هم اضافه کنید. این غذا از جمله غذاهای رژیم غذایی استاندارد بوده و برای بیش تر افراد مناسب است.

مواد لازم:

  هویج: یک کیلوگرم

برنج: یک کیلوگرم

    شکر: ۲۰۰ گرم

    روغن مایع سرخ کردنی: ۶ قاشق سوپ خوری

    گوشت چرخ کرده: ۵۰۰ گرم

  زعفران: به مقدار لازم

 پیاز: یک عدد

 نمک : به مقدار لازم 

دارچین : نصف قاشق سوپ خوری

روش تهیه:

هویج را به صورت خلال های باریک خرد کنید و داخل روغن تفت دهید. بعد شکر را در یک پیمانه آب جوش حل کنید و داخل تابه حاوی هویج سرخ شده بریزید و روی اجاق گاز قرار دهید تا محلول آب و شکر جوشیده و خلال هویج در این شیره کمی بپزد. زعفران را هم به آن اضافه کنید و پس از یکی دو جوش زیر اجاق گاز را خاموش کنید. به این ترتیب مایه هویج آماده است. حالا پیاز را در گوشت چرخ کرده، رنده کنید. نمک و دارچین را هم به گوشت اضافه کنید و خوب ورز دهید. سپس آن را به صورت کوفته های ریزی در آورید. کوفته ریزه ها را تفت دهید. وقتی برنج را آب کش کردید، در یک قابلمه به صورت لایه لایه مایه هویج و برنج را بریزید.

میگو پفکی 

در غذاهای دریایی تنها میگوست که مزاج گرم دارد. خوردن ماهی­ها در این فصل باید همراه با مخلفاتی باشد که طبع سردشان را گرم کند. به عنوان مثال بهتر است هنگام پخت به آن ها روغن کنجد یا روغن زیتون اضافه کرد. آویشن هم می تواند ادویه اصلی این نوع غذاها باشد. بعد از مصرف ماهی حتماً خرما میل کنید.

مواد لازم:

      میگو: ۴۰۰ گرم

     سیر له شده: دو حبه

    زعفران و آرد: به میزان لازم

   ماء الشعیر: نصف پیمان

بیکینگ پودر: یک قاشق چای خوری

     روغن مایع: دو قاشق غذا خوری

 نمک و فلفل: به میزان لازم

روش تهیه:

میگو را پاک کرده و کنار بگذارید. سیر، زعفران بیکینگ پودر، ماء الشعیر، روغن مایع، نمک و فلفل را مخلوط کرده، آرد را کم کم افزوده تا سس به غلظت ماست زده شده در بیابید. میگو ها را داخل مایه گذاشته و اجازه دهید به مدت ۳۰ دقیقه درون مواد بماند. سپس میگوها را داخل روغن داغ سرخ کرده و درون ظرف چیده آن را تزیین کنید.

بهترین آش زمستانی ، شله قلمکار است

بعضی آش ها هستند که کم تر در آن ها گوشت به کار می رود ، مانند آش رشته یا آش دوغ که اصلاً مناسب فصل سرما نیستند.در عوض آش­هایی مانند آش شله قلمکار از آن جا که در مواد اولیه آن ها گوشت هم وجود دارد غذای مناسبی برای فصل سرما محسوب می شود. این آش را اگر تند مصرف کنید می تواند به گرمی غذا بیش تر کمک کند. 

 مواد لازم:

     گوشت بدون استخوان: نیم کیلوگرم

 نخود، لوبیا چیتی، ماش، عدس، لوبیا چشم بلبلی و برنج: هر کدام یک فنجان

   سبزی آش ( جعفری، گشنیز، اسفناج، تره، ترخون و مرزه ): به میزان لازم

       پیاز داغ: به مقدار لازم

    نمک، فلفل، زردچوبه، روغن و نعناع داغ: به مقدار لازم

روش تهیه:

شب قبل حبوبات را خیس کنید. بعد از آن که گوشت و پیاز را سرخ کردید زردچوبه را به آن اضافه کنید و کمی آب در آن بریزید و بگذارید خوب بپزد. سبزی آش را خرد کنید. وقتی گوشت نیم پز شد، حبوبات را به آن اضافه کنید. وقتی گوشت و حبوبات خوب پخت، سبزی را به آن اضافه کنید. از آن جا که مدت پختش طولانی است بهتر است حرارت زیر آن را کم کنید و آن را مدام هم بزنید تا همه مواد خوب با هم مخلوط شده و جا بیفتد. نمک و فلفل را زمانی اضافه کنید که آش خوب پخته باشد. بعد از آن روی آش را با پیاز داغ و نعناع داغ تزیین کنید.

غذای مخصوص فصل زمستان,غذای مخصوص فصل زمستان,غذای مخصوص فصل زمستان,غذای مخصوص فصل زمستان,غذای مخصوص فصل زمستان,غذای مخصوص فصل زمستان,غذای مخصوص فصل زمستان,غذای مخصوص فصل زمستان

 

About گلچین

خانم گلچین پور ازنویسنده های جوان مجله کادوکارت هست که به تازگی به تیم ما ملحق شده است.به روز بودن مطالب از خصوصیات نوشته های ایشان است.

پست هاي مشابه

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *