راز منفور بودن شغل بازاریابی

راز منفور بودن شغل بازاریابی

مطمئنا وقتی شما هم با کلمه بازاریابی مواجه می شویداولین چیزی که به ذهنتان خطور می کند ، شغلی است که می بایست مدام از افراد برای خرید خواهش کنید  و یا مجبورید متنی را حفظ کنید و مدام برای افرادی که تمایل به خرید ندارند تکرار کنید تاشاید بتواند چیزی بفروشد و در نهایت حقوق و دستمزدی بر مبنای میزان فروشش دریافت کند.

ذهنیت همه هم از بازاریابی فروش کالاهای بی کیفیت چینی میباشد که تو ماهواره به وفور تبلیغ می شود و اتفاقا به دلایل متعددی فروششان سخت است و ذهنیت افراد این است که اگر کالایی فروشش راحت باشد احتیاجی به بازاریاب ندارد .

وقتی صفحات روزنامه را ورق می زنید پر است از آگهی های مربوط به مشاغل بازاریابی و متاسفانه کمترین استقبال نیز از این مشاغل صورت می گیرد مگر کسی که دنبال کار پاره وقت باشد یا دلایل دیگر.

سوالی که وجود دارد این است که ایا ما شغل بازاریابی را اشتباه تفسیر کرده ایم یا واقعا در کشورهای توسعه یافته که بازاریابی جز مشاغل پر درامد محسوب می شود نیز بازاریابی به همین شیوه و سیاق صورت می گیرد.مطمئنا فیلم هایی که در رابطه و موضوعیت شغل بازاریابی ساخته شده است دیده اید که چگونه فرد برای حفظ شرایط اجتماعی و خانواده اش مجبور می شود به سراغ افراد مختلف برود تا بتواند خدمات و محصولاتش را بفروشد .و حتما افراد خوش پوش و مرتبی را نیز دیده اید که شغلشان بازاریابیست و با تبحر خاصی در دفاتر شیک و مرتب مشغول کارند.

در ایران متاسفانه شرایط و فرهنگ کاری کمی متفاوت است ، بی دلیل و بدون داشتن هیچ انگیزه و آینده نگری افراد وارد دانشگاه می شوند ، مدرکی می گیرند ، و بعد به طبع دنبال شغلی می گردندو توقع دارند که بعد از ۱۶ سال تحصیل در مقاطع مدرسه و لیسانس به آرزوهای خود برسند ، خرید خانه ،خرید اتوموبیل ، پوشاک ، موبایل و…..

ولی متاسفانه با درامد ۵ سال اول بعد از فارغ التحصیلی به هیچ کدام از این موارد حتی نزدیک هم نمی تواند بشود ، پس نوعی سرخوردگی در فرد  ایجاد می شود  و همراه آن توقعاتی که باعث می شود فرد به هر کاری قانع نشود و در شان خود برخی کارها را نبیند.

مثال ساده این قضیه تمایل کار کردن اکثر کارفرمایان ساختمانی با کارگران افغانی می باشد ، چون تکلیف کارگر افغانی با خودش مشخص است که باید برای کسب درامدکار کند ،ولی متاسفانه کارگر ایرانی …….

نارضایتی شغلی و عدم درامد مکفی باعث دلایل بیشماری مانند فرسودگی شغلی ، عدم تمایل به پیشرفت ، رسیدن به راه های خلاف کسب درآمد ، افسردگی وخیلی مسایل دیگر می شود که درمجموع باعث تغییرات منفی در شخصیت فرد و درنتیجه جامعه می گردد.

بازارابی یا مارکتینگ فعالیتی است که خیلی از افراد آن را شغل نمی دانند و تنها مسکنی موقت برای گذران و کسب درامد ناچیزی می دانند ، ولی در صورتی که این طور نیست ، بازاریابی شامل  فن بیان ،روابط عمومی ، قدرت استدلال و مذاکره ، قدرت تصمیم گیری در لحظات ،موقعیت شناسی ، خوش پوشی و خیلی موارد دیگر رمی باشد ، که مشاهده می کنید نه تنها لازمه یک شغل است بلکه حتی برای خواستگاری !!!! نیز به انها نیاز دارید .شما به هیچ موفقیتی دست نخواهید یافت مگر اینکه خصوصیات یک بازاریاب را داشته باشید ، شما حتی اگر علم یا دانش خاصی داشته باشید ولی اگر نتوانید برای دانشتان مشتری ای پیدا کنید مطمئنا به درامدی نخواهید رسید .

افرادی که دارای شغل مارکتینگ یا بازاریابی هستند افراد پویا و فعال تری هستند و مدام مجبورند خود را به روز نگه دارند ، چون درامدشان بسته به این مورد است ، افراد بازاریاب پس از مدتی می توانند به درآمد های بالایی دست پیدا کنند ،همچنین با توجه به روحیه فعالی که دارند دچار روزمرگی نخواهند شد ، و چون درامدشان ارتباط مستقیمی با میزان فعالیتشان دارد ،لذا هر روز با انگیزه و روحیه به کارشان می پردازند.

نکته خیلی مهم در مشاغل بازاریابی امنیت شغلی آنهاست ، از انجا که ادامه فعالیت یک مجموعه بازرگانی بسته به فروش محصولاتش می باشد ، لذا هیچ گاه عوامل فروش خود را از دست نخواهد داد و بنابراین هنگام تعدیل نیرو ، نیروهای فروش در اخرین رده های تعدیلی می باشند .همچنین رابطه مستقیم میزان درامد با فعالیت بازاریاب یکی از مزایای بسیار مهم و از عوامل پویا و فعال نگه داشتن شماست.

به نظر شما چرا پیمان معادی بازیگری تقریبا بین المللی شد ؟؟ دلیلش همان قدرت بازاریابی هنرش می باشد.چه بسا ما هنرپیشه های به مراتب بهتری ازایشان داریم ولی وی توانست با توجه به توانایی های خود که در بالا ذکر گردید بازار گسترده تری برای هنر خودبیاید.نکته ای که بسیاری از هم صنفان وی از ان غافلند

بازاریابی سختی های خود را دارد ،جواب منفی هایی که میشنوید ،روزهایی که فروش نخواهید داشت، بازخواست های کارفرمایتان ،رقابت با سایر بازاریابان و…..ولی شک نکنیدکه اگر بازاریابی را به عنوان یک شغل تمام وقت و اینده دار نگاه کنید به زودی به نتایج خوبی خواهید رسید.

About گروه مقاله نویسی کادوکارت

در کنار کمک به تولد مجموعه کادوکارت , نوشتن جز دغدغه های همیشگی ایشان می باشد.

پست هاي مشابه

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *