راز موفقیت در یک مصاحبه شغلی

این نوشته را با تجربه ۷ سال شرکت داری و مصاحبه با حداقل ۱۰۰ نفر نیروی کارجو دارم می نویسم ,نیاز به شغل و کار از نیازهای اصلی انسان است  و هرکس ملاک هایی برای خودش دارد که به همون انگیزه دنبال شغل باب میلش می گرده,یکی دنبال حقوقه ,یکی دنبال امنیت شغلیه ,پیشرفت ,درآمد بالا ,محل شرکت و…. از انگیزه های مختلفی کارجویان است.

رزومه :

  • مرحله اول شروع برای پیدا کردن کار آماده کردن یک رزومه است ,سعی نکنید رزومتون خیلی کلی باشد و مختصر مفید توضیح ندهید ,اگر سوابق کاریتونو نوشتید ,علت ترک کار ,مدت زمان فعالیت ,سمت را بنویسید یا نشخصات خودتونو نوشتید ,محل زندگی ,سال تولد و …. را بنویسید.
  • زیاده گویی هم نکنید ,اگر نرم افزارهای افیس رو بلدید لازم نیست تک تکشونو بنویسید تا رزومه پرو پیمون به نظر برسه.یا اگر تجربه فروش بلدید ,لازم نیست به طرق مختلف بیانش کنید ,چون خواننده رزومه متوجه می شود که مفهوم شما چی بوده است.
  • از آوردن سوابق کاری کوتاه مدت مثل کارآموزی ,کار برای دوستان وآشنایان به عنوان سوابق تحصیلی استفاده نکنید ,کارجویی که مدام محل کارش را عوض کرده زیاد قابل اعتماد نیست.
  • رزومتون را صادقانه و با حقیقت کامل بنویسید ,شما اگر رزومتون هم را بتوانید طوری بنویسید که نظر مدیرآیندتونو جذب بکنه ولی بعدا نتونید اثبات کنیدشون ,عمر کاریتون کوتاه خواهد بود.
  • روی داشته هایتان تاکید کنید ,اگر مثلا کلا ۴ ماه سابقه بیمه با ۴ سال سابقه کاری دارید ,نشاند دهنده این است که جاهای معتبری کار نکردید .پس بیخیال این موارد شوید و اصلا تو رزومتون نیارید.سابقه کاری با یک شرکت معتبر بهتر از ۱۰ جای نا معتبر با زمان اشتغال چند ماهه است.
  • حتما بری رزومتون از یک تصویر مناسب و مرتب از خودتون استفاده کنید.خیلی تاثیر دارد در انتخاب رزومه.
  • رزومتون را حتما به صورت فرمت PDF در بیاورید ,کارفرمایان معمولا رزومه هایی که به صورت ورد با فونت های به هم ریخته یا تصاویر JPEG با گل و بلبل را نمی خوانند.همچنین رزومتون را در ایمیل تایپ نکنید.
  • اگر رزومتون را ترجیح می دهید به زبان انگلیسی بفرستید حتما فارسی آن را هم ضمیمه کنید ,خیلی از کارفرمایان به دلیل عدم تسلط یا هر دلیل دیگری رزومه های غیر فارسی را نمی خوانند.
  • سعی کنید در رزومه حتما حقوق درخواستی و مد نظرتان را بنویسید و نه زیاد بالا بنویسید و نه زیاد پایین ,رقمی را بخواهید که فکر می کنید لیاقتشو دارید.هر شرکتی توانایی دادن حقوق های بالا را ندارد.

مصاحبه :

  • وقتی برای مصاحبه حاضر می شوید اگر آقا هستید با پوشش رسمی و مرتب و اصلاح شده حاضر شوید ,به صورت اسپرت نروید ,چون این ظاره فقط بیانگر موقعیت نشناسی شماست .و اگر خانم هستید با ظاهر مرتب و جدی حاضر شوید.
  • هنگام برخورد با مدیر شرکت لبخندی به لب داشته باشید ,خودتان را معرفی کنید و محکم دست بدهید ,و اگر خانم هستید بخش اخر را حذف کنید .در این بخش باید اعتماد به نفستان را نشان دهید.
  • پس از نشستن لبخند را فراموش نکنید ,محکم صحبت کنید , و جدیت رو تو رفتارتان نشان دهید , و سوالهاب مصاحبه کننده را به دقت جواب دهید.
  • دستانتان را به گره کنید ,هرگز هنگام صحبت کردن با انگشتانتان یا چیز دیگر بازی نکنید ,این نشانه عدم اعتماد به نفس شماست.
  • زیاد از خودتون تعریف نکنید ,فقط سوالها را جواب بدید ,زیاد صمیم هم نشوید ,به “شما ” مخاطب کردن مصاحبه شوند دقت کنید .
  • هرگز آدامس نجوید هنگام مصاحبه (شاید باورتان نشود ولی زیاد رویت شده)
  • جلسه اول زیاد در مورد حقوق و شرایط مرخصی ,عیدی و مرخصی سوال نپرسید ,کارفرمایان از کارمندانی که از روز اول به فکر این موارد هستند دید خوبی ندارند.
  • هنگام خروج حتما باز هم با روی گشاده خارج شوید.ممکن است در طول جلسه مدیر از شما سوالاتی بپرسد که عکس العمل های شما را ببینید ,خودتان را کنترل کنیدو با متانت پاسخ دهید.

 

About گلچین

خانم گلچین پور ازنویسنده های جوان مجله کادوکارت هست که به تازگی به تیم ما ملحق شده است.به روز بودن مطالب از خصوصیات نوشته های ایشان است.

پست هاي مشابه

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *