دوازده فرمان براي شادي

افسردگي اغلب ناشي از عواملي است که از کنترل ما خارجند، نظير مرگ يکي از عزيزان، از دست دادن شغل يا مشکلات مالي. اما انتخابهاي کوچکي که هر روز انجام مي‌دهيد نيز بيش از آنچه که ممکن است تصور کنيد، مي‌توانند بر خلقيات شما اثر بگذارند. عادتهاي مربوط به شبکه‌هاي اجتماعي، ورزش و حتي نحوه راه رفتنتان ممکن است شادي را از زندگيتان بربايند، بدون اينکه خودتان متوجه باشيد. خوشبختانه اين رفتارها قابل تغيير هستند.

در زير با ۱۲ کاري که باعث مي‌شود حال خوب شما خراب شود آشنا مي‌شويد، و به شما مي‌گوييم که براي تغييرشان چه کار بايد بکنيد:

خميده راه رفتن
احساس ما مي‌تواند بر نحو? راه رفتن ما تاثير بگذارد، اما بر اساس يک تحقيق برعکس اين مورد نيز صدق مي‌کند. محققان دريافته‌اند که وقتي از افراد مورد آزمايش خواستند تا با شانه‌هاي خميده، غوزکرده و با حداقل تکان دادن دستها راه بروند، حال روحيشان نسبت به آنها که چالاکي بيشتري در راه رفتن داشتند، بدتر شد. علاوه بر اين، کساني که خميده راه مي‌رفتند چيزهاي منفي بيشتري را به خاطر مي‌آوردند. در نتيجه، راست قامت راه برويد و غوز نکنيد.
 
عکس گرفتن از همه چيز
ملکه‌هاي اينستاگرام بخوانند. بنا بر تحقيقي که در مجل? “علم روانشناختي” منتشر شده، عکس گرفتن بي‌رويه ممکن است در به ياد آوردن آن لحظات توسط شما اختلال ايجاد کند. در اين تحقيق از شرکت‌کنندگان خواسته شده که به موزه بروند و به برخي از اشيا با دقت نگاه کنند و از بعضي ديگر عکس بگيرند. آنها اشيايي را که مشاهده کرده‌ بودند، راحتتر از اشيايي که از آنها عکس گرفته بودند به ياد مي‌آوردند. لنز پوششي در مقابل چشمان شماست، در حالي که ما متوجهش نيستيم.
 
نتيجه اينکه، وقتي که از چيزي عکس مي‌گيريد، روي سوژه تمرکز کنيد. يا حتي بهتر از آن، اينکه بي‌خيال شويد و لذت ببريد. زيبايي را در آغوش بگيريد و ايفاي نقش کنيد. اينها باعث قويتري شدن شما از لحاظ روحي مي‌‎شود.

دادن اجازه قلدربازي به ديگران
قلدربازي افراد با تمام شدن مدرسه به پايان نمي‌رسد. حدود ?? ميليون نفر از کارکنان در ايالات متحده، که شامل ?? درصد کارکنان اين کشور مي‌شود، در برحه‌اي از کارشان هدف قلدربازي همکاران قرار گرفته‌اند. بيش از هفتاد درصد مردم شاهد قلدربازي در محل کار بوده‌اند. مورد حمله مداوم قرار گرفتن در محيطي که بايد جايگاه افتخار و اعتماد به نفس باشد، تاثيري مخرب بر فرد دارد. اين موضوع باعث آسيب‌پذيري احساسات شما شده، و بيدار شدن و به سر کار رفتن را براي شما دشوار مي‌کند.
 در نتيجه نبايد به کسي در محيط کار اجاز? قلدربازي و سواستفاده را بدهيد.
 
ورزش نکردن
بنا بر يک تحقيق تازه، اگر سه بار در هفته ميزان فعاليتتان را بالا ببريد، خطر افسردگي در شما ?? درصد کاهش پيدا مي‌کند. محققان دانشگاه کالج لندن، با مطالع? ????? متولد سال ???? تا سن ?? سالگي و ثبت نشانه‌هاي افسردگي در آنها و ميزان فعاليت فيزيکيشان در فواصل زماني مشخص، دريافته‌اند که ميان فعاليت جسمي با افسردگي رابطه وجود دارد. احتمال اينکه افراد افسرده، فعاليت جسمي داشته باشند کمتر است، در حالي که احتمال اينکه کساني که فعاليت فيزيکي دارند، افسرده شوند کمتر است. در واقع، با هر بار فعاليت فيزيکي احتمال افسردگي ? درصد کمتر مي‌شود.
 نتيجه اينکه، بيرون برويد و خودتان را تکان دهيد. هر نوع فعاليتي به تحرک ذهن شما کمک مي‌کند؛ از قدم زدن براي انجام خرده‌کارها گرفته تا استفاده از پله به جاي آسانسور.
 
عقب انداختن کارها
به يکي از کارهايي که عقب انداخته‌ايد فکر کنيد. اگر دليلتان اين بوده که کار ملال آوري بوده يا اينکه حس انجامش را نداشته‌ايد، کمکي از ما برنمي‌آيد. اما اگر دليلتان براي عقب انداختن آن کار، اضطراب يا ترس از عدم موفقيت در آن بوده، بايد بدانيد که عقب انداختن آن کار تنها باعث خواهد شد که انجامش در نهايت با اضطراب بيشتري همراه شود.
 راهکارش اين است که قبل از اينکه به سراغ حل مشکل برويد، کاري انجام دهيد که استرستان کم شود: به موزيک گوش کنيد، بدويد، و به حال کاري کنيد که به از بين بردن اضطراب کمک کند.
 
درگيري با رابطه‌اي مسموم
بسياري از افرادي که از اضطراب و افسردگي رنج مي‌برند، نمي‌دانند که دليلش حضور در رابطه‌اي مسموم است. اين گونه روابط اعتماد به نفس فرد را از بين مي‌برند. چرا که شريک فرد اين حس را در او ايجاد مي‌کند که دست و پا چلفتي يا خودخواه است. گاهي سالها زمان مي‌برد که فرد بفهمد افسردگي و اضطرابش ناشي از روابطش است.

زندگي را بيش از حد جدي گرفتن
ممکن است در پياده‌رو سکندري بخوريد و به جاي اينکه عين خيالتان نباشد، از خجالت قرمز شويد. اگر چنين آدمي هستيد، وقتش است که راههاي جديدي براي بيشتر خنديدن پيدا کنيد. بسياري از تحقيقات، فوايد خنده براي سلامتي را نشان داده‌اند که از جمله شامل سلامت روحي هم مي‌شود. خنده داروي سريعي براي اضطراب و افسردگي است.
 
نتيجه اينکه، هر روز به دنبال خنده باشيد. برنامه‌هاي خنده‌دار تلويزيوني نگاه کنيد، و با دوستاني که لبخند را به لبان شما مي‌آورند، وقت بگذرانيد. حتي مي‌توانيد در کارهاي مربوط به کودکان داوطلب شويد، کودکان کارهاي خيلي خنده‌داري انجام مي‌دهند.
 
بي‌خوابي
خواب همه چيز را تحت تاثير قرار مي‌دهد و تاثيرش را بر ظرفيتهاي احساسي و ذهني و همين طور عملکرد بدنمان، نشان مي‌دهد. خواب، روش بدن ما براي باززايي است و بدون آن سيستم خطا خواهد داشت.
 سعي کنيد که علت بي‌خوابي خود را دريابيد و گامهايي در جهت تبديل اتاقتان به فضاي مناسبي براي استراحت برداريد.
 
هيچ وقت تنها نبودن
فرزندان، کار و زندگي زناشويي و ساير فعاليت‌هاي زماني را براي تنها بودن براي شما باقي نمي‌گذارد. اينکه براي خودتان وقت بگذاريد، چه ده دقيقه، چه يک ساعت، يا يک روز. اگر براي خودتان وقت نگذاريد، افسردگي و اضطراب به تدريج وجودتان را خواهد گرفت.
 زماني را براي خود اختصاص دهيد و در اين کار استمرار داشته باشيد.

صحبت واقعي نداشتن با ديگران
اگر براي ارتباط با دوستان، بيشتر از اس‌ام‌اس، فيسبوک و ساير شبکه‌هاي اجتماعي استفاده مي‌کنيد، ارتباط معنادار نداريد. حرف زدن با بقال و دکه‌دار هم حساب نيست. صفحه‌هاي فيسبوک سرگرمي هستند، آنها مکالمات حقيقي نيستند که به ما اجاز? درک مردم را بدهند. در عوض، تجربيات و احساسات ما را تقليل مي‌دهند. وسايل الکترونيکي شخصي، نظير اسمارتفونها، روي قو? توجه ما تاثير گذاشته‌اند و گويي همواره اين انتظار را داريم که با فشار يک دکمه ارتباط برقرار کنيم. همچنين ياد گرفته‌ايم که ارتباط چهره به چهره نداشته باشيم و تنها از راه مجازي ارتباط برقار کنيم. اين موضوع باعث کاهش توانايي و علاق? ما به نشستن در يک اتاق با يک فرد و حرف زدن چهره به چهره با ديگران مي‌شود.
 در انتها اين فالوئرهاي فيسبوک نيستند که به حساب مي‌آيند، بلکه دوستان هستند که مهم هستند. حداقل يک بار در هفته با يک دوست يا عضو خانواده قرار ملاقات بگذاريد.
 
ناتواني در زندگي بدون گوشي موبايل
آخرين باري که کاملاً از وسايل الکترونيک رها بوديد کي بود؟ يادتان مي‌آيد؟ اگر نه، نشان? خوبي نيست. وجود هم? دستگاههاي الکترونيکي که در اختيار داريم، باعث تحريک بيش از حد ما مي‌شود. ما هيمشه آنکال هستيم و هيچ وقت واقعاً استراحت نمي‌کنيم تا بدن و ذهنمان بازسازي شود. اين اتفاق در نهايت به اضطراب و افسردگي ختم خواهد شد.
 هفته‌اي يک روز يا حتي اگر شده يک نصف روز را، روز بدون لوازم الکترونيکي اعلام کنيد و به سراغ هيچ يک از اين دستگاهها نرويد.

انجام دادن همزمان چند وظيفه
هم? ما اين کار را انجام مي‌دهيم: سر ميز کارمان غذا مي‌خوريم، موقع تماشاي تلويزيون در فيسبوک پرسه مي‌زنيم، و تقريباً هميشه در حال اس ام اس دادن هستيم. تحقيقات نشان مي‌دهند که بسياري از افراد تصور مي‌کنند که با انجام چند کار به صورت همزمان، راندمانشان بالاتر مي‌رود، در حاليکه در واقعيت اينگونه نيست. اين کار تنها باعث استرس گرفتن ما مي‌شود، و باعث مي‌شود که به دور و برمان بي‌اعتنا شويم و توانايي برقراري ارتباط به صورت موثر را نداشته باشيم.
 راه حل آسان است: گوشي را زمين بگذاريد، تلويزيون را خاموش کنيد و توجهتان را به کارتان و چيزهايي که در اطرافتان مي‌گذرد معطوف کنيد.

About گروه مقاله نویسی کادوکارت

در کنار کمک به تولد مجموعه کادوکارت , نوشتن جز دغدغه های همیشگی ایشان می باشد.

پست هاي مشابه

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *